Sejarah Tingkatan 4 Bab 2 |
Kebangkitan Nasionalisme
2.1 Maksud 国家主义的意思
- Perasaan cinta yang mendalam terhadap bangsa dan negara. 对于民族与国家深入的爱戴
- Gerakan untuk mencapai kebebasan politik, ekonomi dan sosial. 达到政治,经济和社会自由的行动
- Semangat menentang penjajahan. 反对殖民的精神
Pendapat Tokoh
Hans Kohn
Gerakkan yang meletakkan kesetiaan seseorang hanya kepada bangsa dan negara. 一个人对于民族与国家的行动
Dato' Onn Jaafar
Menzahirkan suatu bangsa yang lebih kuat. 培养出一个更强大的民族
Dr. Khoo Kay Kim
Dalam konteks melayu sebelum merdeka, nasionalisme merujuk perjuangan orang Melayu bagi mendapatkan kembali kedudukan unggul di negara sendiri. 在独立之前,代表着马来民族的奋斗以便在自己的国家重新获取优秀的地位
2.2 Perkembangan Idea Nasionalisme Di Barat 在西方发展的国家主义
England (Revolusi Keagungan 1688)
为什么发生这个革命?
- Berlaku disebabkan keinginan menegakkan kedaulatan perlimen dan hak asasi rakyat. 想要以国会和人民权利为主
- Bercetus semasa Raja James II membelakangkan parlime semasa menggubal undang-undang. 在无视国会的情况下修改宪法
谁参与了革命?
- Ahli Parlimen bangkit menentangkan pemerintahan raja berkuasa mutlak dengan sokongan Mary II dan Raja William of Orange. 国会成员,并且得到Mary II 和 Raja William of Orange的支持。
革命的结果?
- Tidak pertumpahan darah 没有流血(没有人在革命中受伤)
- Kedaulatan perlimen dan sistem raja perlembagaan dimantapkan. 巩固了国会自主权和君主立宪制
- Bills of Right diadakan untuk memberikan keutamaan kepada parlimen menggubal undang-undang dan hak mengutip cukai. 成立了一条名为"Bills of Right" 的法令
Amerika (Revolusi Amerika 1776)
为什么发生这个革命?
- Reaksi orang Amerika menentang penjajahan British. Penentangan ini berlaku kerana British tidak melindungi hak penduduk Amerika. Selain itu, terdapat akta seperti Akta Teh, Akta Pelayaran, Akta Gula dan Akta Setem yang memungut cukai. 英国没有保护美国的人民,并且一直要求美国人民交税,其中包括茶税,航海税,糖税以及邮票税。
革命的过程?
- Kongres yang diketuai oleh George Washington ditubuhkan. 成立由乔治·华盛顿领导的国会
- Kongres mengisytiharkan perang terhadap British untuk memperjuangkan kemerdekaan Amerika. 国会对英国宣战
- Thomas Jefferson menulis Perisytiharan Kemerdekaan Amerika. 托马斯·杰斐逊编撰了美国独立宣言
- Perisytiharan tersebut menerangkan jika sebuah kerajaan tidak dapat menjamin hak kehidupan, kebebasan dan kebahagianan, maka menjadi hak penduduk membentuk kerajaan baru. 该宣言讲述了如果一个政府无法确保到人民的生活,自由以及幸福,那么人民有权利组建一个新的政府来取代
革命的结果?
- British mengakui kemerdekaan Amerika dan 13 buah bekas jajahan digabungkan dan dinamakan sebagai Amerika Syarikat yang memperkenakan sistem pemerintahan demokrasi. 英国最终承认了美国的独立,总共13个殖民地被结合在一起后命名为Amerika Syarikat
Perancis (Revolusi Perancis 1789)
为什么发生这个革命?
- Idea nasionalisme yang memperjuangkan kebebasan, persamaan dan persaudaraan oleh golongan pemikir Perancis seperti Rousseau. 法国革命是由国家主义的思维引发的,例如自由,平等,以及人情。
- rakyat terbeban dengan pelbagai cukai. 人民需要上缴各种税务。
革命的过程?
- Rousseau telah menulis The Social Contract yang mengemukakan keunggulan suara rakyat(hasrat umum) untuk menjamin kesejahteraan masyarakat. Rousseau书写了名叫The Social Contract的条约,提出人民发言的建议,以此来确保社会的安宁。
- Sasaran golongan revolusi ialah terhadap pemerintah autokratik Raja Louis XVI Dan golongan bangsawan. 这次革命的目标是路易十六的独裁制度和那些上流人士。(为什么是他们?因为他们拥有各种特权,而人民却要上缴各种税。)
- Menggempur penjara Bastile, membebaskan tahanan politik, menggulingkan Raja Louis XVI. 他们毁掉了Bastile监狱,释放政治犯,推翻路易十六。
革命的结果
- Membawa kemunculan republik Perancis yang mengakhiri sistem pemerintahan beraja di Perancis. 法国革命最终迎来了“法国共和国”,并且终结了君主制管理。
2.3 Perkembangan Nasionalisme Di Asia
Nasionalisme Di India
发展原因
- Reaksi terhadap dasar Imperialisme British. 对于英国帝国主义的反应
- Kebangkitan rakyat dalam dahagi India 1857 ialah titik tolak perkembangan nasionalisme di India. 人民在Dahagi的崛起是民族主义在印度发展的导火索。
过程
- Pada awal, gerakan yang memberi perhatian tentang isu sosioagama, Brahmo Samaj dan Arya Samaj merupakan pertubuhan penting yang menggiatkan rasa kecintaan kepada budaya tempatan kesan daripada pengaruh budaya Barat. 在早期的时候,民族主义只是一个关注社会宗教问题的运动。
- Pada hujung abad-19, perkembangan pendidikan menyebabkan kemunculan golongan intelektual yang menjalankan gerakan yang lebih tersusun. Mereka menubuhkan Indian National Congress (INC) untuk menyuarakan pandangan. 到了十九世纪后期,由于教育的崛起,出现了一群知识分子,他们开始了更有条理的民族主义运动,并且成立了INC组织,目的是为了宣扬自己的意见。
- Pada abad-20, gerakan bersifat keras yang diketuai oleh nasionalis redikal. Meraka menggerakkan semangat penentangan secara militan terhadap British. 到了二十世纪,出现了由一群激分子带领的强力运动,他们主张更强力的对抗精神对于英国。
- Selepas WW1, INC memperlihatkan dasar tidak bekerjasama dengan British. 世界第一大战后,INC不再想和英国合作。
- Selapas WW2, INC dan Liga Muslim membentuk jawatankuasa khas bagi merancang pembahagian India,iaitu India dan Pakistan. Akhirnya, kedua-dua negara diisytiharkan merdeka. 世界第二大战后,INC和Liga Muslim成立了特别委员会来讨论印度的分配,也就是现在的印度和巴基斯坦。同年,印度和巴基斯坦宣布独立。
Nasionalisme Di China
发展原因
- Bertujuan mengukuhkan peradaban China dalam kalangan orang Cina daripada ancaman penguasaan politik dan ekonomi oleh kuasa asing. 目的是为了巩固国家,不让国家的政治和经济不被外来势力影响。
过程
- Bermula dengan penentangan terhadap kelemahan pemerintahan Dinasti Manchu yang dianggap sebagai orang luar dan tidak mandat. 一开始,是针对满清朝代软弱,他们认为满清朝代是外人,同时也没有"被上天授权"。
- Masyarakat menghilangkan kepercayaan terhadap Dinasti Manchu yang gagal menghalang kemasukan kuasa Barat. 人民对满清失去了信任,因为满清竟然没办法阻挡西方势力的入侵。
- Gerakan seterusnya bertujuan anti-barat untuk menentang campur tangan Barat. 在那之后,这项运动是为了阻止西方插手自己国家。
- Dr. Sun Yat Sen ialah tokoh yang membuka gerakan kebangkitan rakyat. 孙中山在中国散播了"人民崛起运动"。
- Beliau mengemukakan Tiga Prinsip Rakyat (San Min Chu-I) sebagai ideologi perjuangan iaitu nasionalisme, demokrasi dan kebajikan sosial. 孙中山提出了"三民主义"的概念,也就是民族,民权,民生。
- Prinsip tersebut menjadi asas dalam Revolusi China yang berjaya menumbangkan pemerintahan Dinasti Manchu dan membentuk pemerintahan republik China. 三民主义成为了中国革命的基础,并且该革命也成功推翻了满清的统治,出现了中国共产主义。
Nasionalisme Di Jepun
发展原因
- Mengelakkan ancaman imperialisme Barat.
过程
- Maharaja Mikado Meiji melancarkan gerakan pemulihan Jepun dengan mengutamakan pemodenan mengikut model Barat supaya Jepun dihormati oleh kuasa Barat. 明治天皇发起了“日本复苏运动”,这项行动根据西方势力来现代化日本,以便日本被西方势力尊重。
- Prinsip dan semangat bushido dijadikan asas membina nasionalisme rakyat dan pemerintahan semasa era Pemulihan Meiji. 在Pemulihan Meiji的时代,“武士道”成为了建立人民民族主义的基础的原则。
- Pemulihan meliputi gerakan pembahuruan dalam semua aspek kehidupan yang menjadikan Jepun muncul sebagai negara perindustrian dan kuasa tentera yang kuat. 复苏行动包括了生活方面的各个“革新行动”,这让日本成为了工业和军事强国。
- Desakan ekonomi dan nasionalisme melampau oleh golongan tentera menjadikan Jepun sebagai kuasa imperalisme. 经济的压力和过度的反抗主义,让日本成为了一个帝国势力
2.4 Perkembangan Idea Nasionalisme Di Asia Tenggara
Filipina
目的
- Menghapus penjajahan asing. 消灭外来的殖民势力。
过程
- Jose Rizal mengetuai gerakan Propaganda yang menuntut Filipina menjadi wilayah Sepanyol dan mempunyai hak yang sama dengan bangsa Sepanyol. 由Jose Rizal领导的“政治宣传行动”,为了让菲律宾成为西班牙的一部分,还想让菲律宾的人拥有和西班牙人一样的权利。
- Jose Rizal membentuk Liga Filipina untuk mendesak kerajaan Sepanyol melakukan perubahan politik, ekonomi, dan sosial Di Filipina. Jose Rizal成立了“菲律宾联盟”,以此来强迫西班牙政府对菲律宾的政治,经济和社会有所改变。但是最后还是失败了。
- Bonifacio menubuh Katipunan untuk mendapat kemerdekaan daripada revolusi. Katipunan merupakan gerakan revolusiner telah menggunakan akhbar Kalayan untuk menyebarkan idea revolusi kepada rakyat. 安德烈成立了Katipunan,想要以革命的方式来得到国家的独立。Katipunan是一个“革命性行动”,行动期间他们使用了报纸给人民散播革命思维。但是最后还是失败了。
- Aguinaldo bekerjasama dengan Amerika Syarikat dan berjaya mengudir Sepanyol dari Filipina. Namun, Perisytiharan Kemerdekaan Filipina tidak diiktiraf oleh Amerika Syarikat, Filipina masih di bawah penguasaan Amerika Syarikat. Seterusnya, golongan nasionalis mengubah strategi perjuangan dengan menggunakan saluran diplomasi melalui parti politik sederhana. Gerakan menuntut kemerdekaan ini diteruskan sehingga WW2. 再后来,Aguinaldo和美国合作,成功把西班牙赶出菲律宾。然而在Aguinaldo想要宣布独立时,美国却不承认,于是菲律宾还是在美国的控制下。然后呢,民族主义者通过政党的外交渠道改变了策略。这项“独立行动”一直持续到了二战。
Myanmar (Burma)
目的
- Manifesta perjuangan golongan kelas menengah, sami Buddha, Thakin dan golongan petani menentang imperialisme British. 由中产阶级人士,佛教徒,大学毕业生和农夫领导的抵抗英国帝国主义的行动。
过程
- Digerakkan oleh golongan kelas pertengahan berpendidikan Barat berikutan pengaruh British yang mengancam kedudukan agama Buddha. 由受到了西方教育的中产阶级人士推动的,佛教的地位被英国影响。
- Mereka menubuhkan Persatuan Belia Buddha pada tahun 1906 untuk mengekalkan tradisi Buddha, pendidikan dan kebudayaan Burma. 他们成立了Persatuan Belia Buddha来维持佛教的传统,教育和文化。
- Persatuan tersebut menggunakan isu kasut untuk membangkitkan Nasionalisme. 该组织使用了“鞋子事件”来激起民族主义
Isu kasut merupakan perbuatan orang British yang memakai kasut semasa memasuki kuil Buddha. Perbuatan ini dianggap mencemari kesucian agama Buddha. “鞋子事件”引发的原因是因为英国人穿着鞋子进入佛教神庙。佛教徒认为那些英国人玷污了佛教。
- Selepas diambil alih oleh pemimpin yang lebih radikal seperti U Ba Pe, persatuan tersebut dinamakan Majlis Persatuan Am Kesatuan Burma. 组织在被更极端的人领导后,改名Majlis Persatuan Am Kesatuan Burma.
- Revolusi Pelajar menuntut penubuhan universiti untuk Mereka menjelang tahun 1920. 在1920年前,学生革命要求为他们成立一个大学。
- Golongan sami Buddha seterusnya menubuhkan Majlis Am Sangha Samagyi dan mencetuskan Pemberontakan Saya San. 佛教徒成立了Majlis Am Sangha Samagyi,并且结束了沙耶山叛乱
- Pemberontakan yang diketuai oleh Saya San iaitu bekas pongyi mendapat sokongan golongan petani yang terbeban dengan pelbagai jenis cukai. 本次叛乱得到了被各种税务烦恼的农夫群体的支持
- Perkembangan nasionalisme berikutnya dipengaruhi oleh pengenalan Perlembagaan Burma 1935 yang memisahkan Burma dengan India. 民族主义的发展逐渐被宪法影响
- Perlembagaan tersebut merangsang perjuangan ke arah berkerajaan sendiri. 那个宪法激起了争取自治的斗争。
- Golongan Thakin menubuhkan Parti Do BamaAsiayone (Kami Orang Burma) untuk memperjuangkan kemerdekaan Burma. 组建了名叫Parti Do BamaAsiayone (Kami Orang Burma) 的组织
- Pemimpin parti tersebut seperti Aung San, Kyaw Nein dan U Nu menggelar diri sebagai "Thakin" yang bermaksud tuan dan menegaskan orang Burma mesti bertuankan orang Burma.
- Dr. Ba Maw yang memenangi pilihan raya pada tahun 1937 kemudiannya dilantik sebagai Perdana Menteri yang pertama.